Knižnično-informačný systém Advanced Rapid Library (ARL)
Knižnično-informačný systém Advanced Rapid Library (ďalej len „ARL“) je produktom firmy Cosmotron Slovakia, s. r. o. (ďalej len „Cosmotron“).
ARL je určený pre automatickú správu a administráciu katalógov a zbierok v knižnici a v informačných inštitúciách v sieťovom prostredí. Umožňuje spracovávať nielen bibliografické informácie, ale v plnej miere podporuje tiež prácu s multimediálnymi, obrazovými, zvukovými i fulltextovými dokumentmi. Systém ARL je určený pre správu fondov od tých najmenších, napr. firemných knižníc, až po veľké univerzitné fondy. Zoznam slovenských a českých klientov systému ARL nájdete na: http://www.cosmotron.sk/reference/nasi-klienti
Moduly knižničného systému
Katalogizácia a autority
Modul katalogizácie je určený pre spracovanie rôznych typov dokumentov na základnej aj analytickej úrovni. Ďalšie funkcie a možnosti katalógu zahŕňajú:
• spracovanie seriálov, integračných zdrojov a špecifických dokumentov (archívne materiály, zbierkové predmety, filmové pásy atď.),
• správu rôznych druhov katalógov a báz dát od klasického lokálneho katalógu alebo viac katalógov súčasne, cez virtuálny súborný katalóg až po centrálny súborný katalóg,
• evidenciu a sprístupňovanie kvalifikačných prác,
• spájanie duplicitných záznamov,
• zdieľanie záznamov s inými knižnicami, preberanie záznamov z autoritných knižníc – katalogizátor vytvorí len potrebný počet holdingov (exemplárov) s vlastnými prírastkovými číslami a signatúrami,
• kontrolu existencie odkazovaných stránok a dynamické generovanie odkazov (OPEN URL),
• možnosť zapojiť webovú službu, pomocou ktorej sa automaticky obohacuje bibliografický obsah o obálky kníh (prípadne aj obsahy dokumentov) bez toho, aby bol nutný ručný zásah do záznamov,
• export aj import záznamov SK CASLIN,
• príjem exemplárov, jednoduché prepínanie medzi titulmi a exemplármi,
• vyraďovanie,
• kontrolu pravopisu a kontrolu kvality záznamov,
• podporu štandardov MARC21, UNIMARC, AACR2, CIDOC/CRM, FRBR, FRAD.
Modul pre autority umožňuje vytvárať rôzne typy autoritných záznamov a:
• správu databáz autoritných záznamov, obohatenú evidenciou pamäťových inštitúcií, napr. múzeí a archívov, preberanie autorít a pravidelnú aktualizáciu zo súboru národných autorít,
• autoritné záznamy osôb, korporácií, akcií, vydavateľov, dodávateľov.
Akvizícia
Modul akvizície podporuje všetky nákupné procesy prebiehajúce v knižnici, napr.:
• evidencia deziderát (teda dokumentov, ktoré sú žiadané a knižnica ich plánuje zakúpiť), z ktorých sa pri vytvorení objednávky stane akvizičný záznam, čím sa používateľovi zviditeľní v on-line katalógu ako dokument v spracovaní,
• objednávka s možnosťou sledovania, či je objednávka aktívna alebo už vybavená,
• fakturácia a evidencia zálohových faktúr, faktúry môžu byť priamo prepojené s objednávkou a rozpočtom alebo tiež s generovaním exemplárov,
• sledovanie rozpočtu: zapojenie rozpočtu a jeho prepojenie s faktúrami a objednávkami umožňuje priebežne sledovať čerpanie financií za nákup v knižnici,
• automatické posielanie upomienok dodávateľom za objednané a doposiaľ nedodané dokumenty,
• tlačové výstupy: objednávka, prehľady čerpania rozpočtu a štatistiky.
Seriály (periodiká)
Modul umožňuje spracovávať všetky činnosti súvisiace s prácou s periodickými dokumentmi od objednávok až po vyradenie:
• spracovanie začína súborným záznamom, nastaví sa predplatné, odošle sa objednávka a následne prebieha denná evidencia (príjem jednotlivých čísiel),
• možnosť zadania predpokladaných termínov dodania periodík a pri nedodaní vytvárať upomienky a následne ich distribuovať aj elektronickou poštou,
• možnosť zväzovania a rozväzovania ročníkov, hromadný výmaz čísiel, retrokatalogizácia,
• pri jednotlivých číslach je sledovanie termínu ich dodania aj stav, v akom boli jednotlivé exempláre dodané, v prípade potreby je možné nastaviť automatické generovanie upomienok dodávateľom (nielen za oneskorené dodávky jednotlivých exemplárov, ale tiež za zlý stav dodaných exemplárov),
• možnosť evidencie očakávaných aj neočakávaných čísiel, samostatných aj nesamostatných príloh,
• väzba uceleného ročníku, ponúkanie jednotlivých čísiel do väzby a automatické vytváranie záznamu pre zviazaný ročník seriálového dokumentu s obslúžením všetkých nadväzných činností, automatické vytváranie odkazov a väzieb medzi jednotlivými typmi záznamov seriálových dokumentov – súborný záznam, zviazané ročníky, jednotlivé čísla, elektronické zdroje i jednotlivé články,
• generovanie prehľadov objednávok, predplatných titulov seriálov.
On-line katalóg IPAC
V on-line katalógu má registrovaný používateľ okrem vyhľadávania záznamov dokumentov navyše rad ďalších možností, napr. správu používateľského konta, rezerváciu a vyžiadanie dokumentov, prístup k ďalším informačným zdrojom, posielanie noviniek (SDI), hodnotenie dokumentov a pod.
Online katalóg je súčasťou ARL už v základnej inštalácii (len s modulom vyhľadávania a katalogizácie).
Niektoré vybrané funkcie on-line katalógu:
• prehľadávanie jednoduché aj pokročilé použitím frázy i logických operátorov a kvantifikátorov v niekoľkých zdrojoch súčasne,
• pripojenie externých zdrojov platených aj voľne dostupných, komunikácia pomocou protokolu Z39.50 alebo XWL gateway,
• vzdialený prístup k licencovaným informačným zdrojom cez autentifikáciu v IPAC,
• federatívne vyhľadávanie,
• vlastný priestor pre každého používateľa, sledovanie histórie výpožičiek, uloženie vybraných záznamov do vlastných zložiek, zdieľanie záznamov na sociálnych sieťach, pravidelný servis SDI a doručovanie obsahov,
• variabilnosť zobrazovacích formátov vyhľadaných záznamov,
• pripojenie digitálnych objektov k záznamom (obálky, obsahy, plagáty, fulltext, fotky z akcií).
Výpožičky
Modul výpožičiek podporuje všetky činnosti knižnice spojené s týmto procesom:
• evidencia rôznych kategórií čitateľov (možnosť nastavenia rôznych podmienok pre výpožičky pre rôzne kategórie používateľov), rôznych typov výpožičiek a návratov dokumentov,
• odosielanie informačných správ rôzneho typu (pripravená rezervácia, upomienka, novinky v knižnici) používateľovi formou e-mailu alebo SMS,
• výpožičky je možné vytvárať aj na dokumenty, ktoré ešte nie sú spracované,
• možnosť vytvárať na jednotlivé dokumenty rezervácie,
• žiadanka a rezervácia dokumentov, výpožička, predĺženie a návrat,
• evidencia upomienok a platieb čitateľov,
• výstupy podľa čitateľa alebo časového intervalu, možnosť práce výpožičného modulu v režime on-line aj off-line v prípade výpadku komunikácie so serverom,
• možnosť nastavenia IPACu pre jednotlivé pobočky, kde sa dá definovať, či majú byť zobrazované dokumenty z iných pobočiek, či je možné na ne robiť žiadanky a rezervácie,
• možnosť požičiavania kníh prostredníctvom MVS vrátane sledovania požiadavky na MVS z inej knižnice,
• možnosť spolupráce s prístupovými systémami – turnikety, kamerový systém.
MVS
Modul pre Medziknižničnú výpožičnú službu (MVS) umožňuje správu ako aktívnych (dokumenty zapožičané inej knižnici), tak pasívnych (dokument zapožičaný od inej knižnice) výpožičiek a všetky procesy s medziknižničnými výpožičkami spojené:
• evidencia spolupracujúcich knižníc ako kolektívnych čitateľov,
• evidencia MVS transakcií čitateľov,
• evidencia práce knihovníka pri vybavovaní MVS požiadavky,
• pre evidované knižnice možnosť vyžiadať si tituly priamo v on-line katalógu,
• štatistiky.
Inventarizácia
Modul umožňuje rýchlu inventarizáciu – revíziu knižničného fondu a následné vyraďovanie dokumentov:
• vykonanie inventarizácie ručne alebo automaticky, jednotlivo alebo dávkovo,
• tvorba modifikovaných výstupov – inventarizačný zoznam, návrh na vyradenie, zoznam vyradených dokumentov, štatistiky,
• úzke prepojenie modulu s katalogizáciou, okamžité porovnanie stavu databázy so skutočným stavom dokumentov vo fonde,
• pri návrate výpožičky signalizácia o procese inventarizácie daného dokumentu.
Štatistiky
Systém ARL poskytuje množstvo rôznych výstupných zostáv a štatistík, ktoré umožňujú mať prehľad o databázach a dátach:
• veľká variabilnosť v nastavení selekčných prvkov,
• nastavenie šablón výstupu presne podľa požiadaviek zákazníka,
• štatistické výstupy zo všetkých pripojených databáz, možnosť sledovania rôznych knihovníckych procesov,
• v súvislosti s použitím modulu EPCA je možné pripraviť rôzne výstupy personálnej bibliografie aj s ohlasmi,
• bibliografiu pracoviska,
• štatistiky v on-line katalógu – využiteľnosť zdrojov, indexov a limít, najčastejšie vyhľadávané termíny, prístupy z knižnice a mimo knižnicu v závislosti na čase a pod.
EPCA – SR, EUCA
Modul EPCA pokrýva všetky typy dokumentov publikačnej činnosti.
Do výstupov je možné pridať štatistiky:
• počet publikácií podľa kategórií publikačnej činnosti,
• počet ohlasov podľa kategórie ohlasu,
• počet publikácií podľa pracoviska,
• počet publikácií podľa skupín kategórií publikačnej činnosti.
Digitálna knižnica (content server):
• umožňuje pripojenie digitálnych objektov k dokumentom a ich zobrazenie v ipacu,
• rieši prístupové práva k daným objektom,
• má jednoduchú správu pre uload súborov,
• ponúka štatistiky o počte stiahnutí súborov,
• ľahké pripojenie a administrácia metadat ,
• možnosť prepojenia s image server pre zobrazenie náhľadov na pripojené obrázky,
• nie je limitované množstvo ani veľkosť uploadovaných súborov.
Webové aplikácie ARL:
• katalogizácia – ponúka možnosť editácie katalógových záznamov a exemplárov priamo vo webovom prostredí, teda bez nutnosti používať klienta,
• výpožičky – ponúka základné funkcie pre obsluhu výpožičných procesov (registrácia nového čitateľa, výpožička, vrátenie, žiadanka, rezervácia, platba),
• definovanie výstupov EPCA – web aplikácie pre zadávanie požiadaviek na výstup podľa potrebných kritérií.
Integrácia s inými systémami – prepojenie s inými informačnými systémami pre zdieľanie dokumentov (AIS, UIS…).
Technické predpoklady pre prevádzku knižničného systému
Podmienkou pre prevádzkovanie je trvalé pripojenie na internet a PC s OS Windows 2000 a vyššie.
Cenové a dodacie podmienky a následné využívanie ARL formou hostingu a outsourcingu dodá distribútor podľa dohodnutej špecifikácie.
Distribútor
Cosmotron Slovakia s.r.o., Bratislavská 57, 908 48 Kopčany, Slovenská Republika
Tel: +421 (0)34 6681 312 • fax: +421 (0)34 6681 312 • mobil: +421 (0)903 727 255
e-mail: firma@cosmotron.sk
http://www.cosmotron.sk
Najväčšou prednosťou systému ARL pre pracovníkov ústavných knižníc SAV je nepochybne spracovávanie EPC v systéme ARL – čiže určitá blízkosť prameniaca z práce na EPC v tomto systéme. Tak ako všetky moderné KIS umožňuje zdieľanie záznamov s inými knižnicami, preberanie záznamov z autoritných knižníc – katalogizátor vytvorí len potrebný počet holdingov (exemplárov) s vlastnými prírastkovými číslami a signatúrami. Súčasná verzia on-line katalógu má charakter internetového prehliadača a jeho využívanie je pre používateľov veľmi pohodlné – intuitívne, samozrejmosťou je vzdialený prístup k licencovaným informačným zdrojom a federatívne vyhľadávanie (používateľ má prístup z jedného miesta do viacerých katalógov či databáz). Systém tiež podporuje prácu s multimediálnymi, obrazovými, zvukovými i fulltextovými dokumentmi – možnosť pripojenia digitálnych objektov k záznamom (obálky, obsahy, plagáty, fulltext, fotky z akcií…).
Informácie sú prevzaté z internetových stránok dodávateľa systému, podrobnejšie na: http://www.cosmotron.sk