Knižnično-informačný systém DAWINCI

KIS DAWINCI od spoločnosti SVOP s.r.o. je moderný multimediálny knižnično-informačný systém, ktorý automatizuje a zefektívňuje všetky informačné toky a procesy vo všetkých typoch knižníc. Systém DAWINCI má trojvrstvovú architektúru typu klient / server. Variabilnosť architektúry dovoľuje ľubovoľne rozložiť záťaž systému na výpočtovú techniku v rámci organizácie. Bezpečnosť dát zabezpečuje použitie SQL servera (MS SQL), čo umožňuje spracovanie prakticky ľubovoľného množstva záznamov. Rýchla dostupnosť informácií je podporovaná možnosťou použitia fulltextovej technológie.

 

Systém DAWINCI vnútorne používa výmenné formáty typu MARC. Voliteľne buď MARC21 alebo UNIMARC. Pre prenos a výmenu údajov normu ISO 2709, XMLMARC a protokoly Z39.50 alebo OAI PMH. Systém DAWINCI obsahuje aj funkcie pre vzájomnú konverziu formátov MARC21 a UNIMARC (okrem lokálnych poli 9XX). Systém umožňuje tvorbu stromu pojmov a tematických hesiel.

Referencie nájdete na: http://www.dawinci.sk/referencie.html

 

Moduly knižničného systému

  • Katalóg

Modul pokrýva všetky informačné toky v organizácií:

zabezpečuje tvorbu, prehliadanie a modifikácie údajov,

pokrýva všetky dôležité informačné toky v organizácií: adresáre dodávateľov, autority, tezaurus – strom pojmov, titul a jeho popis, objednávky, faktúry, prírastky titulu, prírastkovanie, správa seriálov, správa publikačnej činnosti (EPC), hľadanie titulov (aj fulltextom ) a ďalšie…,

k titulu sa dajú pripojiť rôzne typy medialít (obrázky, audio a video sekvencie, dokumenty MS Office,…),

zobrazuje a tlačí všetky údaje pomocou voľne definovateľných tlačových zostáv,

pomocou špeciálnych konštrukcií v tlačových zostavách je možné vytvárať štatistiky údajov a tak jednoducho analyzovať dáta (napríklad: aktuálna hodnota fondu, tlač rešerší, štatistická analýza fondu…),

tlačové zostavy je možné jednoduchým spôsobom publikovať na internete, príp. poslať ako prílohu pomocou elektronickej pošty (TEXT, HTML, PDF, RTF, PNG),

v systéme sa dá nadefinovať ľubovoľný počet fondov a tematických skupín (výpožičných profilov, sub-fondov),

export / import dát titulov (z / do formátu UNIMARC, MARC21, XML, HTML, CSV, XLS, …),

umožňuje definovať filtre na zobrazovanie dát, pomenované množiny, ukladanie,

vyhľadávanie je možné aj podľa viacerých podmienok (relácie, logické spojky),

je možné zabezpečiť fulltextové vyhľadávanie,

špeciálne akcie ako napríklad: revízia – automatická kontrola stavu fondu, hromadné úbytkovanie a mnoho ďalších funkcií…

Autority – záznamy sa zapisujú vo formáte UNIMARC/AUTHORITY. Jednotlivé hodnoty sú previazané s bibliografickými záznamami a každá zmena v súbore autorít sa prenáša aj do jednotlivých bibliografických záznamov. Umožňuje zápis nových záznamov, modifikáciu, prehliadanie a analýzu údajov súvisiacich s procesmi získavania, evidencie, vyhľadávania, revízie a vyraďovania titulov, umožňuje sťahovať záznamy iných knižníc.

Adresár dodávateľov – vďaka adresáru dodávateľov je možné plne zautomatizovať proces objednávania/urgencie dokumentov, pretože výber dodávateľa do objednávky sa deje v rámci systému, používateľ (knihovník) vidí výsledok tohto deja na vytlačenej objednávke v podobe adresy a kontaktov vybraného dodávateľa.

Faktúry – zabezpečuje ekonomickú evidenciu nadobudnutých dokumentov. Faktúry je možné ľahko prehliadať a usporadúvať podľa ľubovoľných kritérií, robiť štatistiky a prehľady, ktoré je možné tlačiť a/alebo posielať e-mailom.

Fondy a tematické skupiny – prehľad o existujúcich fondoch a tematických skupinách knižnice.

Holdingy – zobrazuje prehľad všetkých prírastkov v databáze. Poskytuje všetky informácie o ich počte, stave, obsahuje všetky funkcie týkajúce sa správy holdingov.

Katalogizácia – submodul určený na prehliadanie, tvorbu nových, editovanie existujúcich, mazanie, tlač a vyhľadávanie bibliografických záznamov. Bibliografické spracovanie sa vykonáva vo formáte UNIMARC/MARC21. Vďaka prednastaveným formulárom (s poliami a podpoliami pre jednotlivé typy dokumentov), ktoré sa dajú dopĺňať, sa maximálne šetrí čas a tým aj náklady. K záznamom je možné jednoducho pridať aj odkaz na elektronický dokument (PDF súbor, web stránka, video, audio-ukážka a pod.) a vytvárať tak „živú“ databázu – využiteľnú napr. pri tvorbe tematicky zameraných katalógov.

Objednávky – modul zabezpečuje celý proces objednávania dokumentov do knižnice. Objednávanie do knižnice je veľmi jednoduché a postačuje k nemu jednoduchý záznam v katalógu, ktorý sa neskôr po obdŕžaní titulu do knižnice doplní. Kým nie je dokument v knižnici, je záznam v stave „mimo katalóg“, nemá žiadne prírastky a nie je možné ho nájsť cez OPAC. Nachádza sa ale v rovnakej databáze ako zvyšok fondu, takže ho nie je potrebné prenášať. Na základe vyplneného údaju o dodacej dobe sám upozorní na nutnosť urgovať objednávku a ponúkne tlač urgencie. Po obdŕžaní objednávky systém objednávku nastaví do stavu vybavená a následne ponúkne možnosť objednávku archivovať.

Seriály – zahŕňa objednávanie, sledovanie dodávok, katalogizáciu, prírastkovanie, úbytkovanie a väzbu periodík. Vytvára prirodzenú nadstavbu funkcií pre procesy nákupu, evidencie, kontroly dodávania nových čísiel s následnou urgenciou a vyraďovanie fondu s možnosťou automatizovanej tvorby záznamu pre väzbu čísiel. Modul nie je oddelený od ostatných modulov – práve naopak – vďaka unikátnej štruktúre a spôsobe viazania dát je možné využiť všetky, v systéme dostupné informácie, a tak vytvárať tlačové zostavy a analytické štatistiky nad údajmi seriálových publikácií rovnako ako je tomu v ostatných moduloch systému.

  • Výpožičky
  • Administrátor
  • Evidencia publikačnej a edičnej činnosti
  • je prostriedkom pre zabezpečovanie evidencie a automatizácie výpožičného procesu v knižnici,
  • stará sa o evidenciu čitateľov, výpožičiek čitateľa (karta čitateľa, poplatky, upomienky), poplatkov a služieb – účtovná kniha,
  • poskytuje možnosť blokovania titulov (pre potreby prezenčného požičiavania),
  • umožňuje zobrazovať a tlačiť „problémové“ výpožičky (výpožičky, na ktoré je vydaná upomienka, resp. sú blokované pre čitateľa, ktorý ich rezervoval),
  • dovoľuje prehliadať, štatisticky vyhodnocovať a tlačiť jednotlivé údaje o čitateľoch, výpožičkách, službách, účtoch a špeciálnych udalostiach (napr. prvá návšteva čitateľa v roku…) pomocou užívateľsky definovateľných tlačových zostáv,
  • na základe definovateľných kritérií umožňuje všetky údaje zobrazovať a tlačiť pomocou voľne definovateľných tlačových zostáv,
  • ošetruje a kontroluje všetky známe stavy v životnom cykle titulu a v procese jeho požičiavania (prolongácie, upomienky, žiadanky, rezervácie, …),
  • umožňuje definovať a používať ľubovoľný počet kategórií čitateľov, skupiny fondov s rovnakými nastaveniami, služby s pevnou i pohyblivou cenou, zohľadňuje sviatky a umožňuje ich definovať,
  • zaujímavosťou je možnosť evidovať služby pre neregistrovaných návštevníkov knižnice (napr. fotokópie).
  • umožňuje administráciu databáz (napr. ich tvorbu, optimalizáciu,…),
  • monitorovanie akcií a ich zobrazenie podľa rôznych kritérií (tzv. audit),
  • tvorba a nastavenie skupín užívateľov a ich práv ako sú zápisné, výpožičná doba, poplatky, obmedzenia a pod. (zabezpečenie proti neoprávnenému prístupu k prostriedkom),
  • nastavenia parametrov systému (napr. výpožičné doby, spôsob tvorby a ceny upomienok , poplatky, sviatky, služby,…),
  • import / export nastavení a čitateľov,
  • definovanie generátorov identifikátorov (prírastkové a úbytkové čísla, čiarové kódy, signatúry) – systém umožňuje ich automatické generovanie.

napĺňanie bázy EPC je realizované prostredníctvom modulu Katalóg,

je možné spracovať a popísať všetky druhy dokumentov evidencie publikačnej činnosti a ich klasifikáciu na základe odporúčaní a noriem definovaných pre túto oblasť,

záznamy EPC je možné štatisticky spracovávať a tvoriť prehľady vhodné pre interné použitie alebo ako doklad pre zriaďovateľa, či proces akreditácie a podobne,

systém je v oblasti štatistík vysoko variabilný a umožňuje definovať aj prípadné nové typy štatistík bez nutnosti zmeny verzie systému,

záznamy EPC sú on-line dostupné aj v module OPAC (teda na intranete / internete),

systém ponúka tvorbu ohlasov na záznamy EPC a ich štatistické spracovanie a prezentáciu vo všetkých moduloch,

návrhy záznamov publikačnej činnosti je možné zadávať aj do formulára OPAC, takto zadaný vstup je spracovaný ako pracovný záznam databázy a po kontrole pracovníkom UK je transformovaný do aktívnej bázy EPC,

  • záznamy EPC (ale aj ľubovoľné iné) je možné linkovať na externé databázy anotácií, resp. plných textov na základe licencie zákazníka – systém umožňuje použitie OpenURL technológie,
  • zákazník sám si môže vytvárať databázu anotácií, či plných textov EPC a ďalších typov dokumentov, systém obsahuje podporu pre ich automatizovaný upload a viazanie liniek,
  • ďalšou z možností zápisu nových záznamov publikačnej činnosti je ich vkladanie pomocou webového formulára. Samotní autori tak môžu takýmto zapísaním prispieť k urýchleniu bibliografického spracovania. Webové formuláre sú dostupné po prihlásení autora alebo osoby zodpovednej za zápis. V intuitívnom používateľskom prostredí je po výbere typu zapisovanej práce autorovi dostupný formulár, do ktorého zapíše alebo vyberie údaje z ponuky. Po uložení je záznam posúdený a kontrolovaný pracovníkmi knižnice a podľa správnosti/úplnosti je vrátený na dopracovanie alebo uložený do databázy. O priebehu kontroly je autor informovaný vo svojom konte. Samotný autor si po prihlásení môže kedykoľvek nechať vygenerovať potrebné štatistiky a/alebo výstupy.
  • Rekatalogizácia

modul Retrokatalogizácie slúži na rýchlu alebo jednorazovú retrokatalogizáciu,

katalogizáciu záznamov cez on-line rozhranie pomocou webových formulárov,

modul umožňuje vytvoriť záznam, kopírovať záznam, opravovať záznam, zmazať záznam,

prostredie je používateľsky jednoduché, formulár má vopred preddefinované polia aj s ich popisom,

po vyplnení a potvrdení záznamu sa tento uloží priamo do databázy a je hneď k dispozícii cez katalóg aplikácie DAWINCI.

  • Online katalóg OPAC

je služba systému, ktorá umožňuje užívateľovi pomocou prehliadača (napr. Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera, …) prezerať a hľadať záznamy titulov knižnice. V prípade, že knižnica je napojená na internet, potom z ktoréhokoľvek počítača na svete pripojeného na internet,

je nastaviteľný, ľahko začleniteľný do existujúcej štruktúry stránok,

  • fulltextové vyhľadávanie podľa jednoduchého slova alebo zloženého, voľne tvoriteľného výrazu s usporiadaním výsledku podľa relevancie,
  • umožňuje hľadanie podľa rôznych kritérií špecifikovaných zákazníkom,
  • obsahuje jednoduché aj zložené hľadanie,
  • poskytuje prehľad o výpožičateľnosti titulu, objednávanie, rezervácie a prolongáciu titulov,
  • zobrazovanie a tlač informácií o nájdených tituloch sú možné vo voliteľnom formáte,
  • umožňuje okrem hľadania (titulu, autority) pomocou hesla (slova zo slovníka pojmov…) aj prezeranie záznamov pomocou zverejnených tlačových zostáv,
  • čitateľom je umožnené získať informácie o stave svojej čitateľskej karty (teda čitateľ má možnosť si pomocou internetu overiť, čo a dokedy má požičané ako aj jednotlivé poplatky),

umožňuje prácu s výberom záznamov – košík,

tvorbu profilových dotazov a RSS kanálov, históriu dotazov,

jednou z nadstavbových funkcií je možnosť tvorby virtuálneho metaprehliadača vlastného fondu a fondov definovaných iných knižníc a licencovaných zdrojov (Google, EBSCO, Web of science, …).

  • Protokol Z39.50
  • Aplikačný server
  • Protokol je určený na komunikáciu s rôznymi databázami s inou štruktúrou ako je naša cez jedno používateľské rozhranie.
  • Umožňuje používateľovi jedného systému vyhľadávať a nadobúdať informácie z iných systémov, ktoré majú implantovaný Z39.50 protokol bez nutnosti znalosti dotazovacieho jazyka iných systémov.

zabezpečuje fyzické pripojenie na SQL server, zabezpečuje logiku dát,

môže byť umiestnený na počítači, na ktorom sa nachádza SQL server, ale aj mimo neho,

tvorí jadro pre všetky ostatné moduly KIS, EZP a podobne.

  • Protokol OAI PMH

zabezpečuje priebežnú dostupnosť (na základe časových známok zmien záznamov) bibliografických údajov,

umožňuje automatické členenie na skupiny na základe členenie fondov,

podporované formáty sú DublinCore, MODS, XML-MARC.

  • Storage server

zabezpečuje SW prepojenie KIS na úložisko dokumentov,

klient KIS obsahuje plnohodnotného FTP klienta,

umožňuje sa nasadenie plnotextového prehľadávania uložených dokumentov a to aj v kombinácií s prehľadávaním bibliografických metadát.

Systém DAWINCI je sada aplikácií: dve serverové aplikácie sa starajú o logiku dát a vykonávanie všetkých operácií nad údajmi, koncové aplikácie (Administrátor, Katalóg, Výpožičný systém a Online katalóg) tvoria nástroje pre koncového užívateľa, Administrátor a OPAC sú automatickou súčasťou dodávky, cena licencií sa odvíja od ceny za licencie modulov Katalóg a Výpožičný.

Požiadavky na softvér a hardvér:

Klientská stanica

všetky aplikácie DAWINCI bežia na nasledujúcich verziách Windows: WIN-2000, WIN-XP, Vista a Windows 7,

vyžaduje sa verzia Internet Explorer 5.0 a vyššia (aspoň nainštalovaný),

odporúča sa používanie email klientov kompatibilných s rozhraním MAPI (nepovinné).

Server

konfigurácia servera je determinovaná predpokladanou veľkosťou databázy,

odporúčame minimálne 1GB RAM, duálnu alebo dvojprocesorovú zostavu, SATA alebo SCSI diskové pole, ideálne RAID 5, možnosť zálohovania na externý disk, pásku, DVD, FTP server, či iné médium,

pre menšie knižnice je možné použiť pracovnú stanicu strednej triedy,

pre modul OPAC je možné použiť MS IIS alebo Apache (odporúčame),

OS: Windows 2003 Server + Terminal Services pre vzdialenú správu (prípadne iný vhodný spôsob vzdialenej správy),

  • minimálnu odporúčanú konfiguráciu zostavujeme na základe analýzy dát zákazníka a predpokladanej záťaže,
  • v prípade prenájmu je server záležitosťou dodávateľa (SVOP),
  • používame značkové HP servery.

 

Cenovú ponuku Vám vypracuje spoločnosť na základe zodpovedania údajov (koľko modulov sa bude súčasne používať – cena sa vypočítava na základe počtu licencií na moduly katalóg/výpožičky, aký knižničný softvér v súčasnosti knižnica používa, či je potrebná konverzia a o aký spôsob nadobudnutia AKIS DAWINCI je záujem – je možné v súčasnej dobe obstarať viacerými spôsobmi a to podľa typu organizácie, požiadavkám na systém, dostupných finančných prostriedkov je možné si zvoliť medzi:

  • investičným nákupom
  • prenájmom systému – outsourcingom
  • kombináciou oboch

 

KIS DAWINCI nielenže automatizuje všetky dôležité informačné toky a procesy knižnice, ale poskytuje nové služby súvisiace s novými technickými možnosťami (internet, elektronická pošta, digitálne dokumenty a pod. – komplexný multimediálny knižnično-informačný systém). Ponúka možnosť vytvárať katalogizačné záznamy k elektronickým dokumentom a zdrojom, ukladať elektronické dokumenty na FTP/file serveroch pre rôzne stupne použitia (indexácia, archivácia, lokálne zverejnenie, globálne zverejnenie, poskytovanie za úhradu a ich kombinácie) a zabezpečiť indexovanie a fulltextové prehľadávanie uložených dokumentov s väzbou na katalogizačné záznamy. Systém je možné prevádzkovať u zákazníka a spravovať diaľkovo cez internet, alebo naopak, zákazník môže systém používať na diaľku (outsourcing), zákazník si môže systém zakúpiť (i na splátky rozložené na 6 rokov), alebo prenajať. Systém ponúka aj možnosť vytvorenia a správy webovej stránky

Bližšie informácie na stránke spoločnosti: http://www.dawinci.sk/ alebo http://www.svop.sk/.

You may also like...